Co jeść przy alergii pokarmowej? ABC diety alergika

Podstawą diety każdego alergika powinno być przede wszystkim unikanie tych produktów, które mogą wywołać nieprzyjemną reakcję alergiczną. Jeśli jesteś uczulony na więcej produktów, masz trudniejsze zadanie. Jakie produkty uczulają najczęściej i czym można je zastąpić? Rozwiązaniem może być dieta hipoalergiczna. Co można jeść? Poznaj przykładowe przepisy.

Alergia pokarmowa – czy wiesz, z czym masz do czynienia?

Alergia pokarmowa występuje najczęściej u dzieci i niemowląt, jednak może Cię spotkać tak naprawdę w każdym wieku. Nawet jeśli jesz dany produkt od lat i nie miałeś dotąd żadnych objawów alergii, nie ma pewności, że one nigdy nie wystąpią.

Twój układ odpornościowy broni organizm przed infekcjami i różnymi innymi zagrożeniami dla zdrowia. Kiedy zareaguje zbyt mocno, pojawia się reakcja alergiczna – organizm uwalnia histaminę, a Ty kichasz, kaszlesz i masz swędzącą wysypkę. To najprawdopodobniej alergia pokarmowa – co jeść i jak ją rozpoznasz? Dowiedz się więcej.

Jakie są objawy alergii pokarmowej?

Objawy alergii pokarmowej nie są jednorodne. Zależą nie tylko od danego składnika – substancji uczulającej, ale też od organizmu alergika. Symptomy uczulenia na pokarmy wahają się od łagodnych do ciężkich. Reakcja alergiczna u jednego człowieka nie zawsze jest taka sama – raz ledwie odczujesz skutki uczulenia, a innym razem przejdziesz je dość ciężko. Najpoważniejszą reakcją jest oczywiście wstrząs anafilaktyczny. To stan bezpośredniego zagrożenia życia i wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej.

Zobacz inne często występujące objawy alergii pokarmowej:

  • wysypka i pokrzywka,
  • słaby puls i blada skóra,
  • uporczywy kaszel,
  • spłycony, świszczący oddech,
  • chrypka i problemy z przełykaniem,
  • obrzęk języka, który powoduje przy okazji trudności w mówieniu i oddychaniu,
  • zawroty głowy i mdłości,
  • skurcze żołądka i wymioty.

Objawy pojawiają się najczęściej do około 6 godzin po spożyciu alergizującego pokarmu. Możesz się ich jednak spodziewać już nawet po kilku minutach. Jeśli nie jesteś pewny, co Cię uczula, udaj się do lekarza, który zleci odpowiednie badania i postawi właściwą diagnozę. Postępowanie w tym przypadku polega przede wszystkim na unikaniu alergenu.

Alergia pokarmowa – co jeść, a czego unikać?

Wśród pokarmów, które najczęściej powodują alergię pokarmową, znajdują się m.in. jajka, mleko, orzechy (również ziemne), ryby, skorupiaki, pszenica, soja oraz nasiona sezamu i gorczycy. Co jeść przy alergii pokarmowej i czym jest dieta hipoalergiczna? Co można jeść, kiedy na niej jesteś? Dieta hipoalergiczna to jadłospis przygotowany specjalnie dla alergika, wykluczający uczulający go składnik. Jakie są bezpieczne produkty? Skorzystaj ze ściągi poniżej.

Lista bezpiecznych produktów dla alergika:

  • brokuły,
  • mleko ryżowe,
  • indyk i królik,
  • dynia,
  • ziemniaki,
  • cukinia
  • szpinak,
  • banany,
  • len,
  • słonecznik,
  • migdały,
  • wiórki kokosowe.

Jak widzisz, nie ma rzeczy niezastąpionych. Z pewnością znajdziesz łatwo dostępne zamienniki również dla swoich alergenów.

Alergia pokarmowa – dieta, przepisy

Zobacz przykładowe przepisy dla alergików.

Krem z brokułów z porem Składniki:

  • 1 duży ziemniak,
  • biała część 1 pora,
  • 1 brokuł,
  • przyprawy: zioła prowansalskie oregano, prowansalskie, sól pieprz,
  • opcjonalnie: 1 mała papryczka chilli bez ziaren.

Jak to zrobić:

Obierz i pokrój na mniejsze kawałki dużego ziemniaka, pokrój w talarki białą część pora. Podziel brokuł na różyczki, zalej 1 l wody i ugotuj warzywa do miękkości.

Dopraw wybranymi ziołami, np. oregano lub prowansalskimi, solą i pieprzem. Jeśli lubisz bardziej wyraziste smaki, możesz dodać drobno pokrojoną papryczkę chilli bez ziaren. Dodaj łyżkę masła i zagotuj. Zmiksuj całość blenderem i podawaj na ciepło.

Lody bananowo-kokosowe Składniki:

  • 2 banany,
  • 2 czubate łyżki pasty z miazgi kokosowej,
  • łyżeczka ekstraktu z wanilii,
  • opcjonalnie: liście świeżej mięty i wiórki kokosowe dla ozdoby.

Jak to zrobić:

Owoce pokrój, zblenduj razem z pastą kokosową, dopraw ekstraktem i wstaw do zamrażarki na 2 godziny. Jeśli lubisz bardziej orzeźwiające smaki, możesz przed zamrożeniem dodać też sok z połowy limonki.

Przed podaniem posyp wiórkami kokosowymi i miętą.

Jak widzisz, dieta hipoalergiczna wcale nie musi być nudna. Wypróbuj nasze przepisy i sam się przekonaj!

Powiązane artykuły